Portret Incubate

Op 17 april hebben we een gesprek gehad met Erik Luyten, online marketing manager bij Incubate. Incubate is een multidisciplinair kunstfestival dat elk jaar plaatsvindt in Tilburg. De eerste editie van het festival vond plaats in 2005 en sindsdien is Incubate uitgegroeid tot een groot, kwalitatief goed en vooral vooruitstrevend festival.

Zowel intern als richting het publiek passen ze vernieuwende concepten toe en in het beleidsplan 2013-2016 schrijven ze het volgende (pagina 2): ‘Wij geloven dat alle vernieuwing binnen de samenleving, dus ook binnen de cultuur, aan de grens plaatsvindt. De grens tussen jong en oud, talent en arrivé, kunstenaar en publiek, stad en platteland, professional en amateur, disciplines en genres, theorie en praktijk, euforie en reflectie. Wij brengen deze vernieuwing op een open 

Erik Luyten

Erik Luyten

en betrokken manier door steeds nieuwe invalshoeken op te zoeken. Niet alleen in onze artistieke keuzes, maar ook in het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen en nieuwe presentatievormen.’ Drie hoofddoelen om deze vernieuwing tot stand te brengen zijn inhoudelijke innovatie, innovatieve cultuurmarketing en innovatieve culturele bedrijfsvoering. Door de beleidsstukken van Incubate en het gesprek met Erik hebben we een helder beeld kunnen vormen over Incubate en de manier waarop de organisatie vorm geeft aan de drie hoofddoelen.

Inhoudelijke innovatie
Het festival is in 2005 begonnen als een klein hardcore/punkfestival met twintig tot veertig artiesten. Het festival duurde één dag en vond eens per jaar plaats. Al snel werd het populair en verdubbelde jaarlijks het aantal bezoekers en het aantal optredende artiesten. In 2007 duurde het festival acht dagen en traden er ongeveer 250 artiesten op. Vanaf toen werd het voor de organisatie extra belangrijk om na te denken over hoe ze er voor kunnen zorgen dat de kwaliteit niet onder doet aan de kwantiteit van het festival. In 2008 werd het ‘Social Festival Model’ geïntroduceerd: een wiki-based website (een site waarop iedereen teksten kan uploaden en bewerken) waarop de lezer wordt betrokken bij de ontwikkeling van Incubate.

Alle beleidsplannen, jaarverslagen en marketingplannen komen op het Social Festival Model te staan en zijn vrij toegankelijk voor iedereen om te lezen én te bewerken. Incubate zocht naar een goede manier om documenten te delen met haar medewerkers en heeft zelf het format van het Social Festival Model ontwikkeld. Ook buitenstaanders kunnen meeschrijven aan de plannen van Incubate. Erik: ‘We vragen echt gericht aan bepaalde mensen of zij er even naar willen kijken en input willen geven, eventueel aan willen passen.’  Dit maakt mensen betrokken bij Incubate en helpt de organisatie om met een frisse blik naar zaken te kijken.

Innovatieve culturele bedrijfsvoering
De organisatie heeft door het hele jaar heen een vast team van ongeveer acht medewerkers. Hoe dichterbij het festival komt, hoe meer mensen er meewerken om het festival tot stand te laten komen. Het is een platte organisatie en de organisatie is onderverdeeld in verschillende teams die met elkaar samenwerken. De verschillende ‘lagen’ in de organisatiestructuur zijn door de jaren heen steeds meer verdwenen en hoewel het managementteam nog steeds verantwoordelijk is voor de grote beslissingen hebben de verschillende teams hun eigen verantwoordelijkheden. Er heerst democratie binnen de organisatie en nieuwe ideeën kunnen door iedereen worden aangevoerd. Erik: ‘Vaak ontstaan nieuwe dingen gewoon aan de lunchtafel, nieuwe dingen ontstaan meer uit ideeën die globaal door de hele organisatie leven en niet perse uit het managementteam.’ De organisatie kent geen specifiek moment waarop een omslag naar deze manier van werken heeft plaatsgevonden. Doordat de organisatie relatief klein is, is het altijd gemakkelijk geweest om democratisch te werken en voelt iedereen zich ook prettig bij deze manier van werken.

Logo Incubate

Logo Incubate

Innovatieve cultuurmarketing
Incubate probeert altijd te blijven vernieuwen, zowel intern als extern. Ook richting het publiek toe probeert de organisatie steeds nieuwe concepten te introduceren om onder andere input te krijgen en betrokkenheid te creëren. Zo is er een platform ontwikkeld waarop bezoekers kunnen tippen welke artiesten ze graag op het festival willen zien, Incubate Uservoice. Erik: ‘We kennen heel veel artiesten maar samen met onze bezoekers kennen we natuurlijk veel meer artiesten’. Daarnaast krijgt de organisatie hierdoor zicht op wat de bezoeker graag wil zien en creëert dit ‘ambassadeurs’ op het festival zelf. Erik: ‘Het zijn meteen de ambassadeurs die je wilt hebben, zij waren de eerste die een artiest getipt hebben en zijn ook de eerste die in die zaal staan tijdens het festival om de artiest te zien.’ Ook is de kans groot dat deze mensen vrienden meenemen naar het festival. Het publiek van het festival bestaat voor een groot gedeelte uit mensen tussen de 25 en 35 jaar, veelal man en hoog-opgeleid. Dit blijkt uit de jaarlijkse publieksonderzoeken die Incubate doet na afloop van het festival.

Dit jaar is het concept  van Incubate Uservoice vernieuwd, waardoor mensen niet alleen zelf een tip kunnen geven maar ook kunnen stemmen op andermans tips. Hierdoor ontstaat bij de organisatie een duidelijk beeld van welke artiesten of bands door veel bezoekers graag gezien worden en welke bands slechts populair zijn bij enkele mensen. Dit creëert een eerste filter. Een tweede filter is de curator van het festival, de booker die kijkt of de artiest op het festival past. Erik: ‘Dat kan ook andere redenen hebben, als iets bijvoorbeeld wel op het festival past maar twee maanden daarvoor al in Tilburg staat.’

Naast het Incubate Uservoice concept kunnen bezoekers ook hun bijdrage leveren aan verschillende onderdelen van de website. De biografieën van de artiesten zijn wiki-based (net als alle beleidsplannen) en als je als bezoeker van de website hier een bijdrage aan levert kun je ‘royal class’ punten verdienen. Deze punten zijn ook te verdienen door over Incubate te praten op verschillende sociale media en bij genoeg punten kun je via de website een exclusief product aanschaffen. Ook dit laat zien dat Incubate graag gebruik maakt van de kennis van hun doelgroep. Elk jaar probeert Incubate op een nieuwe manier de bezoeker weer te betrekken bij de organisatie van het festival. Dit kost geld en tijd, maar het is vaak wel de moeite waard. Niet alle ideeën zijn goed maar binnen de organisatie heerst een ‘fouten maken mag’ cultuur. Erik: ‘We proberen graag veel dingen en als iets niet werkt, ja pech. Dan doen we het, schuiven we het aan de kant en dan gaan we gewoon verder, daar leren we ook van.. We zijn allemaal mensen die fouten maken en we maken ook graag fouten wat dat betreft.’

De kans is groot dat de bezoekers in de toekomst nog meer kunnen participeren in de organisatie van Incubate en tijdens het festival zelf. Hoe dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dat is iets waar de organisatie continu over nadenkt. Wat wel vast staat is dat Incubate altijd zal proberen om te blijven experimenteren en vernieuwen om elk jaar weer een kwalitatief hoog festival neer te zetten.


Voor ons relevante tips vanuit Incubate:

  • Bezoekers/publiek zien als bron van expertise en kennis.
  • Beleidsplannen en andere documenten openbaar maken en gericht mensen vragen om mee te denken en mee te schrijven.
  • Bezoekers belonen voor participatie.

PadUniPadCI