Al struikelend richting 3.0

Wat is er gebeurd? Als je mij kent of leert kennen merk je al snel dat mijn controledrang immens is en ik nieuwe dingen maar wat spannend vind. Hoe komt het dan dat ik, controlfreak en kleine angsthaas, afstudeer op iets wat totaal vernieuwend is en waarbij alle controle wordt losgelaten? Ik neem je mee door de afgelopen anderhalf jaar.

Anderhalf jaar geleden zat ik in een collegezaal te luisteren naar Hans van Driel. Hij vertelde ons over de veranderingen in onze samenleving en waar we – volgens hem – naar toe op weg zijn: samenleven 3.0. Samenleven 3.0 kenmerkt zich door meer transparantie, het loslaten van controle en meer verantwoordelijkheid bij de mensen (lees: studenten/consumenten/werknemers). Mijn haren gingen recht overeind staan. Dit kan toch niet? Waar is mijn zo geliefde duidelijkheid, hoe kan dit academisch verantwoord zijn en wat blijft er dan nog over voor de docent? Ik heb de verantwoordelijkheid niet genomen en heb de cursus met een magere voldoende afgesloten. Waar ik normaal allang tevreden zou zijn, merkte ik nu dat ik een beetje teleurgesteld was. Niet in de docent of in de cursus, maar in mezelf. Want de verantwoordelijkheid voor mijn leerproces lag in mijn eigen handen en ik heb het minimaal benut. Ik had veel meer kunnen leren maar had gekozen voor het makkelijke. Dom dom dom.

Een mooi voorbeeld...

Een mooi voorbeeld…

Nieuwe ronde, nieuwe kansen in de tweede periode bij de cursus ‘Mediawijsheid’.  Ik kwam er steeds meer achter dat mijn probleem met deze nieuwe vorm van onderwijs en samenleven niet ligt in het feit dat het niet goed zou zijn (ik begon zelfs te geloven dat dit leerproces effectiever was dan het oude leerproces), maar het probleem ligt bij mij en mijn angst voor het nieuwe en onbekende en het loslaten van controle. Hiervan bewust kon ik aan de slag, angsten zijn er immers om te overwinnen. Samen met een projectgroep heb ik voor MU de eerste editie van het evenement Open School georganiseerd (zie hier het videoverslag van de dag!) en ik zag de visie van Hans van Driel werkelijkheid worden en ik genoot. Ik citeer uit een blog van vorig jaar: ‘Tijdens de dag zelf hebben onzekere gedachten vanaf moment één plaatsgemaakt voor enthousiaste en enorm positieve gedachten. Dolgelukkig was ik, de hele dag. Allereerst waren er mensen. Er waren mensen die zich inzetten. Er waren mensen die dolgraag wilden leren en zich daar zelf verantwoordelijk voor voelden. Er was inspiratie, motivatie, enthousiasme. En er was lekkere koffie en zonneschijn – ook mooi meegenomen. Hoewel ik zelf vanwege organisatorische bezigheden me weinig heb beziggehouden met het programma, heb ik toch heel veel geleerd. Gewoon door te kijken en me te verwonderen over hoe veel mensen kunnen leren als ze het zelf en met elkaar doen. Veel van de workshops, praatjes en brainstormsessies die werden gehouden waren niet tot in de puntjes uitgewerkt, zoals ik gewend ben vanuit onderwijs 1.0, maar toch waren ze zó effectief en leerzaam. Ik zag de visie die docent Hans van Driel ons in de college’s heeft laten zien werkelijkheid worden, en het zag er heel goed uit. Als dit is wat leren 3.0 is, dan ben ik een groot voorstander!

Nu sta ik hier. Midden in een ‘3.0’-project. Omdat ik geloof dat meer participatie kan leiden tot een meer ultieme leerervaring en omdat ik mensen die ervaring gun. Ik gun het culturele instellingen dat de bezoekers de inhoud ten volle meemaken en dat de inhoud beter aansluit op leervragen door samenwerking tussen instellingen en consumenten.
Het zal geen pats-boem-omslag worden naar 3.0. Ik kan bij mezelf niet ineens die omslag maken (ik kijk Pieter en Hans nog regelmatig met grote, bange ogen aan) en ik verwacht dat ook niet van culturele instellingen. Stapje voor stapje leren om de 3.0 mentaliteit steeds meer toe te passen, in mijn leven en in het culturele klimaat. Dat ga ik de komende maanden doen en ik hoop dat culturele instellingen in Nederland mee-leren!

Geef een reactie

