Portret Knowmads

Via de site van Operation Education ben ik bij Knowmads terecht gekomen. Het eerste teken dat er op wijst dat Knowmads een vernieuwende organisatie is, is het feit dat ik tijdens mijn interviewaanvraag al werd gekoppeld aan een student, aangezien “zij verantwoordelijk zijn voor de school[1]”. Zo kwam ik in contact met Jan Dorresteijn. Hij is 20 jaar oud en volgens de Knowmads website ook het jongste tribe lid.

Jan Dorresteijn

Jan Dorresteijn

Jan beschrijft Knowmads als volgt: “Knowmads is een school waar je een jaar een programma hebt, waar je in een veilige ruimte met alle mogelijkheden op zoek gaat naar jezelf, je passie waarbij je de tools leert om je passie groot te maken en alles met het doel om een betere stap in de wereld te maken en de wereld weer een beetje beter, door middel van duurzaamheid en liefdevolle communicatie. We hebben hier geen leraren, dus we nodigen mensen uit voor workshops, zoals presenteren wat meer business gericht is. Soms hebben we hier workshops over op gekke manieren dansen waar ik de naam niet eens meer van weet”.
Knowmads is opgericht door Pieter Spinder. Hij heeft meegewerkt aan het opzetten van het KaosPilot concept voor onderwijsvernieuwing in Nederland. Dit is niet van de grond gekomen en de school werd gesloten. Spinder ging door, vond een nieuw team mensen en samen richtten zij Knowmads op. Zij vormen nu de council. Zij halen, naast de studenten die zich daarvoor inzetten, via hun netwerk en acquisitie de nieuwe opdrachtgevers voor Knowmads binnen. Van maandag tot vrijdag, van tien tot vijf zijn er mensen van de council aanwezig om de tribemembers te helpen en begeleiden als ze daarom vragen.

Structuur
Jan vertelt hoe Knowmads is opgebouwd. De mensen die zich aanmelden om een jaar bij Knowmads te gaan, ondergaan eerst een selectieprocedure. Jan heeft zich 1,5 geleden al eens aangemeld, maar werd afgewezen omdat hij te jong was. Daarna is hij gaan reizen en heeft hij het opnieuw geprobeerd en is aangenomen. De kosten van een jaar studeren bij Knowmads zijn €5500,00. Op de site wordt aangegeven dat dit bedrag terugverdiend kan worden, aangezien je bij Knowmads voor echte bedrijven opdrachten uitvoert waarmee geld verdiend kan worden.

De verantwoordelijkheid voor het leerproces wordt volledig bij de tribeleden neergelegd. Het is niet verplicht om bij de sessies aanwezig te zijn en je bepaalt ook je eigen pad. Je leert als het ware wat je zelf wilt leren. Zo is Jan momenteel nog erg veel aan zichzelf aan het werken, zoals meerdere tribeleden doen. Knowmads is dan ook wel een “life-school” te noemen, waarvan het delen van je persoonlijke beleving een belangrijk onderdeel is: “De check-in is het moment dat je zegt wat op je hart ligt of in je hoofd zit, waardoor je wat meer presence kan voelen. Dat zullen bij sommige mensen diepe verhalen zijn over hoe ze zich voelen en bij anderen wat in het weekend is gebeurd en welke vriendin ze nu weer hebben gekregen. Dit doen we om jezelf en anderen bewust te maken hoe het met je gaat. En daardoor heb je gelijk mensen om je heen waar je veel van leert. Door medestudenten en de council word je begeleid”.

Knowmads heeft weinig tot geen vaste structuur. Wat er geleerd wordt is volledig aan het tribelid zelf om te bepalen: “Knowmads leert mij niet hoe ik een stoel in elkaar zet, maar geeft me wel de ruimte en begeleiding. Waar wil je het in gaan zoeken en waarom? Ik heb er gesprekken over, waar ik zelf wel om vraag. Ik weet niet of het voor mij is. Knowmads is heel erg breed”. Dit is ook de kritische noot van Jan bij de organisatie van Knowmads. Zijn moeder heeft het bestaan van Knowmads ontdekt, omdat ze er samen achter kwamen dat Jan niet goed meekwam in een regulier onderwijsprogramma. Het vormde geen uitdaging of inspiratie en het vaste schema sprak hem niet aan. Maar Knowmads is wel weer erg ongestructureerd: “Ik zou soms willen dat ik een normale opleiding had gedaan en aan het begin van het jaar kan kijken wanneer ik tentamens heb. Dat mijn dagen zijn ingepland en dat ik daarbuiten weet wat ik nog moet leren of dat ik niks te doen heb, dat ik er nog vier jaar aan vastzit dus dat ik toch nergens anders meer heen hoef te lopen. Ik weet dat ik over vijf maanden klaar ben en dan is het weer voor mij onduidelijk. Het is heel erg goed dat ik nu leer dat ik dit zelf moet doen. Het is heel goed voor mij dat als ik merk dat ik de structuur nodig heb en als Knowmads mij die niet biedt, dat er dan wel de ruimte is voor structuur. Dus als ik het nodig heb kan ik er om vragen of zelf in gaan vullen”.

Vrijheid
Tijdens het gesprek sluit een man, Duy, aan, die zelf in Tribe 4 heeft gezeten en inmiddels is doorgegaan in The Greenhouse. The Greenhouse is een verlengstuk van Knowmads en biedt ruimte voor beginnend ondernemers om een plek te huren en zo de sfeer van Knowmads te behouden. Het is in hetzelfde gebouw en studenten en ondernemers lopen er door elkaar. Duy heeft zijn eigen bedrijfje opgestart en heeft tijdens zijn tijd bij Knowmads veel geleerd: “Wat mij het meeste heeft opgebracht is hoe ik iets met mijn creativiteit kan doen. Vanaf het eerste proces van de sprankeling, een idee, naar het uitwerken van een concept. Ik dacht voordat ik bij Knowmads begon dat ik al verder was, maar dat was helemaal niet zo, eigenlijk ben ik alles weer opnieuw gaan leren”. Duy ziet ook dat Knowmads in de loop der jaren aan het veranderen is. Er zit volgens hem een verschil in de mate van vrijheid die hij heeft gehad en die er nu heerst: “In mijn jaar had je nog best wel een redelijke structuur. Je had altijd projecten en altijd wel workshops en dat is nu wel iets vrijer gelaten. Ook de workshopkeuze is meer aan

Knowmads HQ in Amsterdam

Knowmads HQ in Amsterdam

studenten overgelaten. Dus de vrijheid bij mij viel wel mee”. Op de vraag of dit een goede of een slechte ontwikkeling is, antwoordt hij het volgende: “Ik geloof wel in een soort van vrijheid, maar ik geloof ook in kaders en richtlijnen en dat moet wel duidelijk zijn voor de meeste mensen. Hetzelfde als je een kind laat opgroeien. Laat je hem totaal vrij lopen of zeg je van, niet meer dan twee blokken hier vandaan. Maar wel gewoon in twee blokken zodat je hem kunt zien. Laat je hem buiten zitten of laat je hem binnen zitten. Die kaders moeten wel visueel zijn, of tenminste duidelijk zijn voor studenten om van die vrijheid optimaal te kunnen genieten”.

Na Knowmads
Er zijn ook studenten die niet tevreden zijn na hun tijd bij Knowmads. Jan vertelt over de presentatie die ieder tribelid geeft na zijn tijd bij Knowmads, waarbij er ook mensen waren die niet tevreden waren over het ontbreken van de structuur en het uitblijven van de kans om geld terug te verdienen, aangezien veel van de projecten bij Knowmads falen omdat er niet goed aan gewerkt wordt. De instelling van andere tribeleden is dan ook iets wat Jan tegen zijn borst stoot, veel mensen zijn vaak te laat of komen afspraken niet na.Wat iemand doet, leert en meeneemt van zijn tijd bij Knowmads lijkt volledig in eigen hand te liggen. Soms wat teveel, zo blijkt uit de gesprekken.

Jan omschrijft de afgestudeerden en hun tijd bij Knowmads als volgt: ‘Meestal zijn mensen na Knowmads meer open voor alles wat er is, heb ik het gevoel. Meestal zijn Knowmads iets meer hippie geworden en over het algemeen ook wat vrolijker. Ik merk qua businesskant dat het qua professionaliteit soms wat afneemt, ook bij Knowmads als organisatie zelf, wat ik een probleem vindt. De meeste mensen komen consequent te laat, komen hun afspraken niet na, zijn meer gefocust op zichzelf en niet op het ondernemen. De focus op geld begint af te nemen, wat een goed ding is want er wordt nu meer gefocust op passie, dat zie je hier ook gebeuren. Daarnaast leven we nog steeds in dezelfde wereld en is het belangrijk dat je uiteindelijk je boterham kan betalen”.


Voor ons relevante tips van Knowmads:

  • Minder structuur is mogelijk, maar levert ook nieuwe obstakels op zoals het verlies van professionaliteit.
  • Begeleiding is altijd aanwezig, de studenten wordt direct geleerd structuur of begeleiding zelf aan te brengen in hun rooster wanneer daar behoefte aan is.
  • De kaders waarbinnen mensen kunnen bewegen (onder andere de mate van vrijheid) werken het beste wanneer deze aangegeven (gevisualiseerd) worden: ‘tot hier en niet verder’.
  • Niet alleen de council bewaakt de voortgang van de student, maar ook medestudenten letten hierop, bijvoorbeeld door middel van sessies waar iedereen zijn verhaal doet.

[1] Quote Kim van Rijt – Lid Countil Knowmads


PadUniPadCI

11 thoughts on “Portret Knowmads

  1. Pingback: Interactie | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Interne organisatie | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Innovatie | cultuurmanagement3punt0

  4. Pingback: Identiteit | cultuurmanagement3punt0

  5. Pingback: Portret Incubate | cultuurmanagement3punt0

  6. Pingback: Aanbevelingen intern | cultuurmanagement3punt0

  7. Pingback: Identiteit | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  8. Pingback: Interactie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  9. Pingback: Interne organisatie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  10. Pingback: Innovatie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  11. Pingback: Aanbevelingen intern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

