Identiteit

Identiteit (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Identiteit (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Theorie
De I van identiteit vormt de kern van het 7I-model (lees hier meer over het model). Uit het derde thema van ons theoretisch kader, het veranderingsvermogen van organisaties, blijkt dat het voor een bedrijf belangrijk is om de missie, visie en doelstellingen duidelijk te definiëren. Voor zowel het personeel als voor de consument is dit belangrijk, om zo een sterke band met de organisatie te vormen. De theorie van professor J. Boonstra stelt (lees thema 3 van het theoretisch kader) dat het niet zo moet zijn dat alleen de directie de missie, visie en doelstellingen vormgeeft, maar dat iedereen hier achter moet staan. Dit is echter een uitdaging voor bedrijven aangezien de veranderende samenleving bedrijven dwingt om enerzijds met de tijd mee te gaan en anderzijds de sterke bedrijfsidentiteit te behouden (waarbij veel verandering niet goed is voor de eenduidige boodschap). Te snel veranderen kan een loskoppeling met de doelgroep teweegbrengen en maar tegelijkertijd kan, wanneer er niet snel genoeg verandert wordt, er ook een afstand ontstaan tussen de organisatie, consument en maatschappij. (Boonstra, J., 2001)


Best Practices
Het interview met Loes Janssen, Public Mediator van het Van Abbemuseum gaf veel inzicht in hoe de organisatie omgaat met de identiteit van het museum. In de kern heeft het museum een verandering gemaakt. Door de komst van de nieuwe directeur en zijn opvattingen over kunst heeft het museum de kunst (letterlijk) dichter bij het publiek gebracht: Mensen mogen nu zelfs kuntwerken aanraken en kunstwerken worden de wereld overgevlogen om het tentoon te stellen. Door het formuleren van een sterke identiteit met behulp van kernwoorden geeft de directie de medewerkers ruimte om hier zelf mee aan de slag te gaan en invulling aan te geven. De directie schept een kader en geeft daar binnen bewegingsvrijheid. Theo Hoppenbrouwers, voormalig directeur van Hoppenbrouwers Elektrotechniek onderstreept dit. Hij stelt dat er een directeur moet zijn die een visie heeft en deze wil uitdragen. Je moet mensen inspireren, maar de mensen wel de verantwoordelijkheden en bevoegdheden geven om de visie uit te dragen in hun werk. Ook bij DUF magazine is de sterke kern te definiëren, waarbij de twee dames achter het magazine er veel aan doen om tijdens activiteiten hun merk te beschermen, door alle activiteiten goed te begeleiden en inschatten op kwaliteit. Daartegenover staat Knowmads, waar de leus is: iedereen vormt de identiteit zelf. Het ligt aan jou wat je er doet, het is dus ook aan jou hoe jij het definieert.


Aanbevelingen

  • De directie fungeert als kern bij het formuleren van een identiteit en het uitdragen daarvan.
  • Deze directie schetst de kaders van de identiteit waarbij de vrijheid wordt gelaten aan medewerkers om hier zelf invulling aan te geven, zoals bij het Van Abbemuseum.
  • Missies en doelen die transparant worden gemaakt nodigen het publiek uit om hier over na te denken en aan mee te werken.
  • De directie heeft hierbij een belangrijke inspirerende functie, waarbij zij zorg moeten dragen dat de kernwaarden niet opgelegd worden aan werknemers, maar dat de ruimte bestaat om hier een eigen invulling aan te geven.

PadUni

 

Advertenties

3 thoughts on “Identiteit

  1. Pingback: Aanbevelingen intern | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Inleiding tot het 7i-model | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Aanbevelingen intern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s