Interactie

Interactie (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Interactie (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Theorie
In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor interactie met de consument. In de ‘1.0 samenleving (zie in ons theoretisch kader thema 1: van 1.0 naar 3.0) functioneerden organisaties vaak zonder de klant te betrekken bij wat ze doen.

Er zijn verschillende redenen waarom mensen behoefte hebben aan interactie en waarom bedrijven tegenwoordig graag interactie aangaan met de klant.  Een klant zoekt authenticiteit in een product. Omdat authenticiteit moeilijk te behalen is bij diensten of producten die op grote schaal geleverd worden, zijn mensen volgens ondernemer Ronald van den Hoff vooral op zoek naar een gevoel van authenticiteit (Hoff, van den, R. 2011). Dit gevoel wordt bereikt door betrokkenheid, verantwoordelijkheid en transparantie. Vooral de eerste twee kenmerken hebben betrekking op interactie. Als een consument zich betrokken voelt bij het maakproces van een product of dienst draagt dit bij aan het gevoel van authenticiteit en voelt hij zich ook meer betrokken bij het product zelf. Voor bedrijven zorgt interactie er voor dat ze hun diensten of producten aan kunnen laten sluiten bij de wensen en behoeften van de consument.

In samenleving 3.0 kent ‘interactie’ de opvolger ‘cocreatie’. Cocreatie wordt in het Burgermeesterboek’  (Henneman, P., 2012) omschreven als een ‘Innovatiestrategie waarbij ontwerpers en productieontwikkelaars consumenten echt betrekken bij het ontwerpproces’. Bedrijven gaan niet alleen de dialoog aan met klanten, maar klanten worden actief betrokken in het maakproces van diensten en producten. Zo ver dat de grenzen tussen consument en producent steeds vager worden. De consument wordt in deze zin ook vaak een ´Prosument´ genoemd.


Best practices
Cocreatie wordt ook in grote mate ingezet in de bedrijven die wij geanalyseerd hebben. Hoewel alle bedrijven veel waarde hechten aan interactie en cocreatie, geven ze hier allemaal op een andere manier invulling aan. In het interview met de organisatie van het festival Incubate werd duidelijk dat ze cocreatie met het publiek aangaan omdat ze mét het publiek meer weten dan alleen. Daarnaast creëren ze door cocreatie ambassadeurs voor het festival: mensen die zich betrokken voelen bij de organisatie van het festival nemen sneller vrienden mee. In het geval van boekentijdschrift DUF werkt de inzet van interactie en cocreatie heel goed om je merk (in dit geval Duf) bekend te maken bij de doelgroep.

Ook het Van Abbemuseum in Eindhoven gaat in grote mate cocreatie aan met het publiek. Een voorbeeld hiervan is het ‘Open Call’ project waarin het publiek verhaallijnen kan inzenden voor de tentoonstelling. Het museum stelt zichzelf wel de vraag in hoeverre het publiek behoefte heeft aan interactie of cocreatie. Bij educatieve instelling Knowmads is er vooral interactie tussen de studenten onderling. Er worden sessies georganiseerd waar iedereen kan vertellen waar hij of zij mee bezig is. Dit zorgt voor een bepaalde sociale controle om de voortgang van de studenten te bewaken.


Aanbevelingen

  • Cocreatie aangaan kan verschillende voordelen hebben: enerzijds levert het een aanbod op dat aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep, anderzijds kan het tijd- en geldbesparend werken zoals bij onder andere Lego, waar ze de consumenten betrekken in de ontwikkeling van nieuwe producten.
  •  De organisatie geeft de consument niet alleen de mogelijkheid om mee te denken en mee te werken, maar beloont dit ook.
  •  De organisatie geeft de consument verantwoordelijkheden en creëert ook kaders waarbinnen de consumenten kunnen meedenken en mee-ontwikkelen. Zonder deze kaders is de kans groot dat de stap té groot is om te cocreëren.

PadUni

Advertenties

3 thoughts on “Interactie

  1. Pingback: Aanbevelingen extern | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Inzichten en kennis | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Aanbevelingen extern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s