Inzichten en kennis

Inzichten (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Inzichten (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Theorie
´Inzichten en kennis´ gaat nauw samen met ´Interactie´ In het document ´Het 7i Netwerkmodel – 7 kritische succesfactoren voor een 3.0 organisatie´ wordt deze I als volgt beschreven: ´De I van inzichten gaat over de mate waarin een organisatie actief bezig is om inzicht te verkrijgen en te behouden in de externe omgeving waarbinnen het opereert´ (Os, van R. e.a., 2013).

Interactie is één van de manieren waarop organisaties deze inzichten kunnen verwerven. Inzicht hebben in de externe omgeving zorgt ervoor dat organisaties hun aanbod beter aan kunnen laten sluiten op de vraag of de behoefte van de consument. Dit draagt volgens ondernemer Ronald van den Hoff (van den Hoff, R., 2011) bij aan een ultieme klantbeleving (zie in ons theoretisch kader het thema ‘van 1.0 naar 3.0’). Tegenwoordig is het voor bedrijven bijna noodzakelijk om inzicht te hebben in de externe omgeving omdat in de huidige economie de concurrentie vaak groot is. Hierdoor is het extra belangrijk dat bedrijven aansluiting vinden bij de consument, om zo hun product of dienst te kunnen verkopen.


Best Practices
Festival Incubate is niet alleen op zoek naar kennis over hun doelgroep, maar maakt ook graag gebruik van de kennis van de doelgroep. Hun website is wiki-based. Dit betekent dat iedereen de inhoud kan aanpassen. Het is dus voor het publiek mogelijk om biografieën van artiesten te schrijven of te bewerken. De gedachte hierachter is dat de organisatie mét het publiek meer kennis heeft dan alleen.

Kleinkunstig, aanbieder van cultuureducatie voor het voortgezet onderwijs, verwerft veel informatie over de doelgroep en de klant door uitgebreid de tijd te nemen voor het gesprek met de klant. Doordat hun systeem zo veel mogelijk geautomatiseerd is hebben ze veel meer tijd om met de klant in gesprek te gaan. Hierdoor kunnen ze samen ontdekken wat de problemen zijn, wat de klant wil en wat Kleinkunstig kan aanbieden om aan te sluiten bij de vragen en wensen van de klant.

Hoewel het Van Abbemuseum in Eindhoven veel kennis probeert op te doen over de bezoekers, is het niet hun doel om totale aansluiting te vinden bij de bezoeker. Het museum wil zo veel mogelijk vernieuwend en radicaal zijn en totale aansluiting bij de bezoekers zou leiden tot te veel ‘veiligheid’. Het is voor het Van Abbemuseum juist interessant om iets aan te bieden dat niet direct aansluit bij de wensen van de bezoekers, omdat ze op deze manier een reactie kunnen uitlokken en mensen aan het denken zetten.


Aanbevelingen

  • Inzicht hebben in de externe omgeving kan leiden tot een beter aanbod. Een organisatie krijgt inzicht in de externe omgeving door in gesprek te gaan (met klant of doelgroep), onderzoek te doen (zoals Incubate doet met een jaarlijks publieksonderzoek) of door het publiek (een gedeelte van) het aanbod te laten ontwikkelen (zoals het ‘Open Call’ project‘ van het Van Abbemuseum).
  • De organisatie denkt na over wat het doel is van inzicht in de externe omgeving. Totale aansluiting bij de doelgroep kan ten koste gaan van de kwaliteit van het aanbod.

PadUni

Advertenties

3 thoughts on “Inzichten en kennis

  1. Pingback: Aanbevelingen extern | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Inspirerend Netwerk | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Aanbevelingen extern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s