Portret Kleinkunstig

Op 15 april heb ik in Zwolle met Albert Barth gesproken. Albert is directeur en oprichter van Kleinkunstig, een organisatie die opgericht is in 2005 en gespecialiceerd in cultuureducatie voor het voortgezet onderwijs. Kleinkunstig organiseert onder andere voorstellingen, workshops, cultuurdagen en theatersport-battles.

De organisatie
Het is een kleine organisatie (2 voltijd werknemers, 3 deeltijdwerknemers), maar toch één van de grootste aanbieders in zijn veld.  In het verleden heeft Kleinkunstig zich gericht op meer dan cultuureducatie alleen en op meerdere doelgroepen, maar toen de crisis kwam en deze ook invloed had op de cultuureducatie besloot Albert om gerichter te werken. Albert: ‘We hebben gezegd ‘we gaan alleen maar doen waar we echt goed in zijn’ en toen zijn we alleen maar in de cultuureducatie gaan zitten en alleen in het voorgezet onderwijs, andere dingen hebben we losgelaten.’

Logo Kleinkunstig

Logo Kleinkunstig

Doordat de organisatie klein is, kan ze vrij plat opereren. Albert is als (creatief) directeur eindverantwoordelijk voor de organisatie maar de werknemers nemen zo veel mogelijk zelf beslissingen. Albert: ‘Iedereen neemt altijd zelf zijn besluiten. Je moet een voorstel indienen waar ik ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden, dat is het motto. En zo min mogelijk voorstellen indienen, zo veel mogelijk zelf besluiten wat je gaat doen’. Dit is één van de manieren waarop Kleinkunstig effectief werkt en daardoor meer tijd overhoudt om klantgericht te werken.

Automatisering
Hoewel de organisatie klein is, doet ze vaak meer dan andere aanbieders van cultuureducatie. Kleinkunstig heeft alles zo veel mogelijk geautomatiseerd, waardoor de organisatie geen tijd meer kwijt is aan het maken van draaiboeken en programma´s. Dit zorgt er voor dat de organisatie enerzijds meer opdrachten kan aannemen en anderzijds de kwaliteit van de opdrachten naar een hoger niveau kan tillen. De drie speerpunten van de organisatie zijn klantgerichtheid, vakkundigheid en persoonlijk contact en alle drie de speerpunten worden voor een groot deel mogelijk gemaakt door het geautomatiseerde systeem van Kleinkunstig. Door het systeem worden er weinig fouten gemaakt waardoor de kwaliteit hoog is en de organisatie erg betrouwbaar. Daarnaast is er veel meer tijd en ruimte voor persoonlijk contact met de klant. Albert: ‘Doordat wij het allemaal geautomatiseerd hebben hoeven we ons minder te richten op het organisatorische aspect. Dat is super plezierig voor alle partijen. En daardoor kunnen wij ons helemaal richten op die klant, op het verhaal, op de relatie en kunnen we er ook nog een heleboel andere dingen bij doen die we leuk vinden ’

Er is hierdoor ook ruimte om te experimenteren met nieuwe dingen, in samenwerking met de klant. Albert: ‘Het is een leuke mix: ik kan tijd investeren en zij hebben budget en als je die mix hebt dan kun je samen echt leuke dingen ontwikkelen die je zelf niet kunt bedenken. Zij hebben hun verhaal en lopen tegen iets aan en dan ben ik er heel goed in om de drie lijntjes met elkaar te verbinden; dit zijn wij, dit hebben wij als product en dit is jullie wens.’

Vernieuwend ondernemen
Het succes van Kleinkunstig heeft ook te maken met het feit dat de organisatie op het juiste moment de juiste stappen heeft gezet. Kleinkunstig heeft zich vanaf het begin veel bezig gehouden met internetmarketing, een instrument dat veel andere cultuuraanbieders nu pas beginnen in te zetten. Door er vroeg bij te zijn heeft Kleinkunstig een goede positie op de markt weten te veroveren. Stappen durven zetten en het experiment durven aan te gaan, dat is belangrijk om als organisatie vooruit te komen. Hier hoort ook bij dat je soms fouten maakt of dingen probeert die niet lukken. Albert: ‘We doen het op een aantal vlakken heel goed en sommige balletjes gooien we en die werken helemaal niet. Maar het voordeel is dus dat als jij jezelf nu ontwikkelt en je blijft je ontwikkelen, dan kun je daar gebruik van maken.’

Een voorbeeld van een vernieuwend project waar Kleinkunstig op dit moment mee bezig is, is de voorstelling ‘Appjenou?!’. Appjenou?! Wordt sinds kort door Kleinkunstig aangeboden en is een vernieuwende en interactieve voorstelling van theatergroep ‘Tin Men & the Telephone’. Tijdens de voorstellingen kunnen de leerlingen door middel van een gedownloade app invloed uitoefenen op de voorstelling. Ze kunnen onder andere het tempo van de muziek bepalen (door te schudden met hun telefoon), stemmen op wie er een solo moet geven of een chatgesprek beginnen met de muzikanten. De leerlingen reageren heel erg positief op de voorstelling en ze doen actief mee. Er zijn weinig voorstellingen waar ze zo actief bij betrokken zijn, zelfs invloed op kunnen uitoefenen en de reacties zijn dan ook heel enthousiast. Albert: ‘Ze vonden het leuk, ze vonden het echt helemaal fantastisch.

Albert heeft nog veel meer ideeën voor vernieuwde cultuureducatie en heeft als doel om alles zowel op organisatorisch gebied als kwalitatief gebied nog beter te maken. Albert: ‘Nog meer georganiseerdheid, nog meer relaxedheid voor klanten en meer inhoud. Wat we willen bereiken is gewoon zo veel mogelijk leerlingen met zo’n goed mogelijk programma.


Voor ons relevante tips vanuit Kleinkunstig:

  • Werknemers besluiten zo veel mogelijk zelf wat ze gaan doen. Als ze voorstellen indienen bij Albert (creatief directeur) moeten deze met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden zijn.
  • Alles zo veel mogelijk automatiseren om meer tijd te hebben voor het relationele aspect: het gesprek met de klant.

PadUni

PadCI

 

Advertenties

8 thoughts on “Portret Kleinkunstig

  1. Pingback: Instrumenten | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Inspirerend Netwerk | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Inzichten en kennis | cultuurmanagement3punt0

  4. Pingback: Interne organisatie | cultuurmanagement3punt0

  5. Pingback: Portret Hoppenbrouwers Elektrotechniek | cultuurmanagement3punt0

  6. Pingback: Inzichten en kennis | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  7. Pingback: Interne organisatie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  8. Pingback: Instrumenten | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s