Portret DUF

Deze analyse is geschreven door Pieter en geredigeerd door Petra Boers.


http://www.duf.nl/DUF/Contact.html

DUF Hoofdredactie Suzanne Hertogs (l) en Petra Boers (r)

Via de colleges Mediawijsheid en het magazine LINDA. kwam ik in contact met ‘boektijdschrift’ DUF. Dit op papier uitgegeven boek/magazine is gemaakt in samenwerking met de doelgroep, jongeren van 12 tot 18 jaar. Op de website staat dat er een online community is, maar die is tijdelijk niet bereikbaar. De derde editie van DUF had als thema mediawijsheid, het hoe en waarom van DUF en dit thema is besproken met Petra Boers, die samen met Suzanne Hertogs de maker van DUF is. Insteek van het interview is de totstandkoming van DUF en omdat het een van de kleinere organisaties in ons onderzoek is, hoe Petra en Suzanne samen het proces aanpakken om een boekmagazine te maken en het te distribueren.

De keuze voor papier is duidelijk. In het kader van ons onderzoek is dit interessant, aangezien ons theoretisch kader uitgaat van een verloop van de orale-, naar de schrift-, naar de beeld- en uiteindelijk de digitale cultuur. DUF magazine is een visueel sterk magazine dat enkel op papier wordt uitgegeven en plaatst zich daarmee in het midden van de schrift- en beeldcultuur. “Wij hebben een voorliefde voor papier. De keuze was dus eigenlijk heel simpel. Printproducten hebben alleen een meerwaarde als ze kwalitatief hoogwaardig zijn, als je ze wilt aanraken en ruiken, waardoor je er iets bij ervaart. Je hebt natuurlijk ook papier dat je zomaar weggooit. Maar we hadden nog een andere reden om te kiezen voor print. Als je informatie zoekt op internet kun je daar helemaal in verdwalen en verzanden; internet is onbegrensd en ongefilterd met al die keuzemomenten, van ‘ik kan hier doorklikken en dan kom ik uiteindelijk daar terecht’. Uit onderzoeken blijkt dat je bij online lezen veel minder geconcentreerd bent, omdat je ieder moment moet beslissen of je wel of niet gaat doorklikken. Wat wij met DUF wilden scheppen was een afgerond wereldje waarin je je zonder die keuzestress kunt verdiepen en dat je ervaart als een soort lijfboek. De informatie is namelijk ook ‘goedgekeurd door DUF’. Het is qua vormgeving en inhoud een heel druk boek, maar print creëert een soort rust doordat je puur en alleen het boek als wereldje hebt. Dat is dus een heel ander soort leeservaring dan internetlezen. Wij wilden weer een beetje terug naar dat oude gevoel van ‘met een boekje in een hoekje’ … Heel veel jongeren waar wij reacties van krijgen, ervaren het ook zo, zo van … lekker met de DUF weet je wel en dan daar in opgaan… en niet al die andere impulsen krijgen.”

Netwerk
DUF is niet sterk aanwezig op sociale media. Het online portal dat nog wel op de website stond is bewust uit de lucht gehaald, door de snelle opkomst van andere sociale media en de vertegenwoordiging van de doelgroep op die andere platforms. Het platform van DUF kwam tot stand in de tijd van Hyves maar wist alsnog een goed aantal gebruikers naar de eigen digitale omgeving te trekken om daar een profiel aan te maken. Toen de grote verhuizing van Hyvesgebruikers naar Facebook plaatsvond, werd duidelijk dat er geen plek was voor niche-community’s als die van DUF. Ze besloot het portal op te heffen en ook verder te gaan op Facebook: “…we hebben natuurlijk wel een Facebook en Twitteraccount maar wij hebben allebei geen sterke voorliefde voor social media en we hebben er ook simpelweg geen tijd voor om daar dagelijks actief te zijn en aan een online presence te bouwen.  DUF is toch een beetje een liefdesproject en dan moet je kiezen waar je je tijd in steekt: in het maken van een mooi boek en het verzorgen van workshops, of in je online presence. Als je je online presence echt wilt laten groeien en leven, moet je daar – en dat geldt voor veel organisaties – serieus mensen op gaan zetten … ”.  

Petra en Suzanne, die elkaar via hun netwerk hebben ontmoet, hebben netwerken als belangrijk onderdeel in de hele totstandkoming van DUF. DUF verzorgt workshops magazine maken voor kinderen en jongeren door het hele land. De organisatie van deze workshops vertrouwt voor een groot deel op het netwerk van Petra en Suzanne. De locaties worden gezocht en vaak gratis aangeboden, bijvoorbeeld omdat instellingen als musea en bibliotheken meer jongeren over de vloer willen hebben. De workshops worden zoveel mogelijk door Petra en Suzanne zelf gegeven, als een bescherming van het merk van DUF: “De meeste workshops hebben we zelf gegeven, of we vragen mensen die DUF goed kennen, zoals Rebecca Wilson, onze co-redacteur bij DUF 3. Dus dan heb je sowieso natuurlijk zicht op de kwaliteit en de inhoud. De workshops die we niet helemaal zelf verzorgen, daar was ik aan het begin en aan het einde wel bij. Bovendien kreeg de hoofd-workshopgever wel het ‘DUF-programma’ dat ik had ontwikkeld of had deze de workshop bijvoorbeeld een keer gezien. Je wilt natuurlijk wel dat er iets wordt neergezet dat in overeenstemming is met de DUF-merkwaarde. ”

Cocreatie
Dit staat de samenwerking met de doelgroep, die ook een aantal pagina’s verzorgen, niet in de weg. “Binnen de kaders van de workshops geven we juist de regie in handen van de doelgroep, want zij gaan binnen zo’n workshop echt aan de slag met hun eigen blad. Dus we zeggen: ‘Het is jullie blad, wat zou jij willen maken, waar zou jij iets mee willen doen? Waar ben je goed in? Wat vind je leuk?’ En dan komen er al heel snel heel veel onderwerpen op tafel. Die komen dan echt uit jongeren zelf. Na zo’n redactiebrainstorm helpen wij met het verdiepen van de thema’s: wat kan je er dan mee doen, hoe ga je het omzetten in beeld, of kies je juist tekst, kan je de invalshoek kleiner maken, kun je er een originele draai aan geven? Wij helpen ze dan op allerlei manieren om vorm te geven aan hun ideeën… Dat gaat heel organisch.”

Deze manier van werken is een mooi middel om in direct contact met je doelgroep te komen. Het is volgens Petra niet per se een middel om meer exemplaren te verkopen: “Maar ik vind het wel belangrijk dat we met die samenwerking twee dingen tegelijk doen. Je krijgt inhoudelijke input en maakt een groep heel betrokken; die worden ook promotors van je product … niet eens zozeer voor de verkoop, maar als ik zoiets maak en er veel tijd in steek dan wil ik graag dat het zich verspreidt in de groep waar ik heel graag van wil dat het er terecht komt.” Petra maakt wel duidelijk dat het idee dat sommigen hebben dat DUF volledig door de doelgroep is gemaakt, niet klopt: “Het is een misvatting om te denken dat die hele DUF door pubers is gemaakt. Dat zou onmogelijk zijn, wij willen jongeren met DUF echt een hoge inhoudelijke en visuele kwaliteit bieden. Dus alleen een deel is door hen gemaakt: wij hebben een selectie gemaakt van het beste uit de workshops.”.

Verspreiding
De distributie van het blad verloopt vrij klassiek. DUF is aangesloten bij het Centraal Boekhuis waar boekhandels hun boeken inkopen. Daarnaast maakt DUF ook hier gebruik van haar netwerk. Er zijn steeds meer ‘conceptstores’, interieurzaken of designwinkels die allerlei producten verkopen, waaronder boeken. Zij hebben vaak geen aansluiting op dit Centraal Boekhuis, maar willen wel bijzondere boeken verkopen. Petra heeft bijvoorbeeld een eigenaar van zo’n winkel in haar netwerk waardoor een flink aantal exemplaren van DUF zijn verkocht. Daarnaast is er nu ook WAANWIJS, een tentoonstelling in samenwerking met het MOTI in Breda gemaakt. MOTI zocht naar een interactieve educatieve tentoonstelling over beeldwijsheid voor jongeren en DUF heeft daar invulling aan gegeven. Ook dit is via het netwerk van Petra en Suzanne gegaan, met daarbij een flinke dosis overtuigingskracht. Veel jongeren komen daar nu met een 3D-versie van DUF in contact.

Om de workshops rendabel te maken zou DUF dat deel eigenlijk moeten professionaliseren. “We krijgen regelmatig vragen vanuit scholen en instellingen in het hele land voor workshops. Maar het is niet rendabel om ad hoc voor een dagje naar Groningen te gaan om een uur een workshop te geven, dat zou eigenlijk iemand op locatie moeten doen. Je zou dan een efficiëntere organisatie moeten opzetten waar gastdocenten door DUF kunnen worden geboekt. Wie weet iets voor in de toekomst.”


Voor ons relevante tips vanuit DUF:

  • De keuze voor schrift draagt ook belangrijke voordelen in zich. Het levert minder keuzestress en afleiding op en is sneller eigen te maken.
  • Netwerk is voor een kleine organisatie onmisbaar om bepaalde activiteiten mogelijk te maken.
  • Een traditioneel systeem, zoals verspreiding kan goed werken, maar worden aangevuld met eigen initiatief en netwerk.
  • Cocreatie is niet enkel een middel om meer te verkopen, maar wel om je naam al onder de doelgroep te verspreiden.
  • Bewaken van een merk is essentieel om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Cocreatie is dan nog wel mogelijk, maar de eindredactie ligt bij DUF.

PadUniPadCI

Advertenties

14 thoughts on “Portret DUF

  1. Pingback: Inspirerend Netwerk | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Interactie | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Identiteit | cultuurmanagement3punt0

  4. Pingback: Instrumenten | cultuurmanagement3punt0

  5. Pingback: Interne organisatie | cultuurmanagement3punt0

  6. Pingback: Portret Kleinkunstig | cultuurmanagement3punt0

  7. Pingback: Aanbevelingen extern | cultuurmanagement3punt0

  8. Pingback: Aanbevelingen intern | cultuurmanagement3punt0

  9. Pingback: Identiteit | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  10. Pingback: Interactie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  11. Pingback: Interne organisatie | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  12. Pingback: Instrumenten | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  13. Pingback: Aanbevelingen extern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

  14. Pingback: Aanbevelingen intern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s