Instrumenten

Instrumenten (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Instrumenten (klik op afbeelding voor pagina 7I-model)

Theorie
Zoals uit de andere I’s blijkt, is het in contact treden met elkaar binnen de organisatie, maar

ook met de consument/doelgroep van groot belang om verandering en continuering van de organisatie mogelijk te maken. De instrumenten die daarvoor worden gebruikt en de mate waarin die instrumenten worden gebruikt zijn een indicatie van de status van de organisatie als netwerkorganisatie. In het contact met de consument wordt in de theorie meermaals de term cocreatie aangehaald, waarbij consumenten actief meewerken aan het product dat zij afnemen. Professor J. Boonstra (Boonstra, J. 2011) omschrijft technologie als een kenmerk dat van grote invloed is op de veranderingsmogelijkheden van organisaties. Zowel beschikbaarheid als kennis ervan is belangrijk, omdat technologie de mogelijkheden voor een organisatie maakt of breekt. Het meest praktische overzicht van alle instrumenten die een organisatie heeft in een vernieuwde organisatie wordt gegeven door Ricardo Semler in SEMCO Stijl (Semler, R., 2013). De voornaamste veranderingen die hij door heeft gevoerd zijn minder bureaucratie en een herverdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Hierdoor is de structuur binnen de organisatie vlakker geworden. Er zijn nu wekelijkse vergaderingen waar werknemers veel directer inbreng hebben. Functiewisseling is een vereiste geworden en leidinggevenden worden anoniem beoordeeld. Ricardo Semler geeft veel lezingen over de hele wereld waarbij hij zijn gedachtegoed aan anderen overbrengt, wat hem ook tot een instrument maakt. Daarnaast zijn er bij SEMCO intern veel zaken doorgevoerd die communicatie efficiënter maken, zoals een koppenmemo en een cultuurverandering waarbij het mogelijk wordt dat iedereen bij elkaar kan binnenlopen.


Best Practices
Theo Hoppenbrouwers noemde tijdens het interview meerdere overeenkomsten met de situatie zoals we die zagen bij SEMCO. Hij beschreef een groep mensen die nadenkt over het verbeteren van processen tijdens werktijden (wat bij SEMCO het Hart van Technologische Vernieuwing heet) en bijeenkomsten met relaties om dat contact te onderhouden. Technologisch gezien heeft Hoppenbrouwers een programma ingevoerd waarbij werknemers zelf kunnen inzien hoe productief ze zijn en wat de reeds behaalde omzet is, waar zij direct van profiteren, of juist niet, door de koppeling van het salaris aan dit resultaat.

Incubate voert al veel technologische vernieuwingen door. Zo hebben zij de tools om mensen van buiten de organisatie aan beleidsplannen mee te laten werken. Ook is er een systeem opgezet waar mensen door het uitvoeren van verschillende taken ‘rewards’ kunnen verdienen die zij kunnen besteden aan Incubate- gerelateerde spullen. DUF Magazine heeft een tijd lang een online portal gehad waar jongeren profielen aan konden maken, maar dit is door de opkomst van andere sociale media uit de lucht gehaald.

Het Van Abbemuseum kijkt met een vernieuwende blik naar kunst en zet nieuwe middelen in om kunst over de hele wereld te sturen, zowel offline als digitaal. Ze hangen technologie niet teveel aan, want zij stellen het face-to-face contact boven alles. Kleinkunstig maakt veel gebruik van techniek door het automatiseren van veel processen. Hierdoor hebben ze met een klein team toch heel veel aandacht en tijd te voor de klant.


Aanbevelingen

  • Bekijk intern welke processen geautomatiseerd kunnen worden en richt de tijd die je overhebt op je klant.
  • Maak duidelijk de keuze om instrumenten in te zetten om je organisatie te verbeteren. Er gaat veel tijd en geld in zitten, maar moet goed gedaan worden om rendabel te zijn. Een medewerker die er al zijn aandacht op kan vestigen helpt de middelen sterk te ontwikkelen.
  • De mens is ook een instrument, intermenselijk contact blijft erg belangrijk.

PadUni

 

 

3 gedachten over “Instrumenten

  1. Pingback: Interne organisatie | cultuurmanagement3punt0

  2. Pingback: Aanbevelingen intern | cultuurmanagement3punt0

  3. Pingback: Aanbevelingen intern | Vernieuwend ondernemen in de culturele sector

Plaats een reactie